Dijous llarder vs. Pancake day

Avui és Dijous Llarder (o Jarder o Gras, com diuem nosaltres i recull el DCVB, que tot fa referència al greix), una gran festa gastronòmica (que solia anar acompanyada d'esxcursions quan anava a l'escola) on els ous, la carn i la botifarra són els protagonistes. Entre Dimecres de Cendra i Carnaval, per marcar l'inici de les festes que precedeixen la Quaresma. De tant en tant encara em disfresso per Carnaval i em faria molta il·lusió anar un any a celebrar-lo a Venècia, com fa molts anys havíem planejat ma germana i jo. Però d'excursió jardenenca fa molts anys que no hi vaig i avui he proposat a J. que l'any que ve en muntéssim una. Ens hi podríem endur entrepans de truita (i botifarra per a ell). A veure si ho complim.

Però es veu que no som els únics que ens fartem de valent abans de començar la Quaresma (i això que sortim com a golafres al mapa que us vaig ensenyar) i que agafem forces amb la ingesta d'ous  i carn. Precisament avui m'ha arribat un correu d'Anglaterra (encara estic subscrita a llistes de difusió de les activitats de Londres, que feia servir per planejar els caps de setmana quan hi vivia) que m'explicava que dimarts que ve és el Pancake day (el dimarts de Carnaval), el dia abans de l'inici de Quaresma, que celebren menjant ous, dolços, pancake i bevent llet, tradicionalment es tractava d'acabar-se aquests productes, que no tastarien durant quaranta dies. Buscant-ne més informació he trobat que se celebra sobretot en terres angleses (però dels americans ni rastre), inclosa Austràlia i també a Irlanda i fins i tot a Alemanya i a les Filipines. A Polònia, però, en diuen un altre nom... Fat Thursday, us sona? Uns comencem la xerinola amb bon peu, per a altres és la culminació de la gresca.

Comentaris