L'autoria de les obres d'art

Fa dies que estic rumiant si penjar-ho o no, però no m'ho puc treure del cap. Fa uns dies vaig anar a un seminari sobre art i em vaig adonar que, en certs museus, el tema de l'autoria desconeguda d'una obra plàstica potser no es tracta amb el mateix rigor amb què ho fem els filòlegs quan estem davant d'un text anònim. D'hipòtesis ja en proposem, però si no trobem proves concloents (i no meres intuïcions) que justifiquin que allò ho ha escrit un determinat autor no li atorguem res i segueix constant com a anònim. Quan parlo de proves em refereixo a documents que ho testimoniïn.

Es veu que a vegades (espero que menys de les que em vaig imaginar, esglaïada, quan m'ho van explicar) les persones que cataloguen una pintura o una escultura, a l'hora de fer una exposició, prefereixen aventurar un nom amb el qual intuïtivament poden relacionar l'obra que fer-lo constar com a peça d'autor desconegut. Després, la feina és seua quan segueixen fent recerca sobre el tema i s'adonen que l'obra havia hagut de sortir d'un altre taller o que encaixa perfectament amb un altre artista, perquè un cop té autor assignat és molt difícil de demostrar que la primera teoria (encara que no hi hagués cap article científic que l'avalés) no hagués acabat sent certa.

Comentaris

  1. Doncs apa que no existeixen tecniques per tal de determinar l'autoria d'una obra... tomografies, raigs X... quin circ això de l'atribucio... de debó espero que sigui l'únic camp on passen aquestes coses...

    Ptons

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada