500 anys del naixement de Cristòfor Despuig


Enguany celebrem 500 anys del naixement de Cristòfor Despuig (Tortosa, 1510), per a mi el millor autor renaixentista català.

Per sort, ja queden lluny els anys en què a les escoles s'estudiava el període que comprén el Renaixement, el Barroc i la Il·lustració com una decadència de la literatura catalana com a resultat de la castellanització política, cultural i lingüística. En les lletres catalanes del Renaixement també arriben les innovacions italianes (només faltaria, tenint la cort a Nàpols i els papes Borja a Roma) i no ens limitem a ser receptors passius d'aquest moviment. El canvi cultural envers la recepció i tractament dels clàssics, el desvetllament de l'interès filològic, el paper central de l'ésser humà formen part del pensament dels intel·lectuals i universitaris catalans del s. XVI.

És en aquest moment que Despuig escriu l'obra enciclopèdica Los col·loquis de la insigne ciutat de Tortosa com un diàleg entre tres personatges, cap dels quals imposa la seua opinió i cap dels quals es pot identificar amb l'autor ni, per tant, amb el que ell pensa. Un gran exemple de la multiplicitat de perspectives que permet el diàleg (a diferència del diàleg escolàstic en què la Veritat s'havia d'imposar). Un altre dels elements que em criden més l'atenció de l'obra és la capacitat de l'autor de crear un espai fictici a partir només del diàleg mòbil. Els tres personatges passegen per la ciutat de Tortosa mentre parlen sobre qüestions polítiques, religioses, lingüístiques, històriques, ... i tot plegat sense deixar de caminar, mentre el lector viatja amb ells gràcies a les referències al marc espaial en boca dels personatges. Així, es crea un retrat d'una ciutat dinàmica, en què sabem pels propis protagonistes que aquest o aquell altre personatge s'atansen als interlocutors o que els saluden.

Una lectura molt recomanable, jo hi estic submergida. Espero que se celebrin molts actes per homenatjar aquest autor encara desconegut per una part important de la població. Em sumo als homenatges de la blogosfera iniciats per Jesús Tibau.

P.S. Per cert, m'han dit que a Tortosa n'han fet una auca pel Renaixement, si algú l'aconsegueix i es pot penjar a la xarxa li estaré molt agraïda!

Comentaris

  1. gràcies per participar. Ahir vaig veure l'auca a l'Ajuntament i vaig pensar el mateix que tu. De seguida em poso en contacte amb qui correspongui

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada