Berlín. Resum fotogràfic i discursiu dels dies 4 i 5



L'ala nova.
Charlottenburg. De dins, val més la pena que els palaus de Sanssouci. Són unes 2 hores i mitja de visita!
Ahir, la primera cosa que vaig fer, va ser anar al castell de Carlota (en honor a la seua primera propietària, la reina Sofia Carlota de Prússia), però no m'esperava que entre la visita a l'ala nova i la de l'ala vella (amb entrades separades o combinades, es veu que si fas el palau amb els de Potsdam el mateix dia -si fos veritat, sewria el rècord Guiness, amb l'horari limitat de visita!) pots comprar una entrada especial en què hi entrarien tots els palaus. Però jo, ni ho sabia) i als jardins m'hi acabés estant tot el matí.

Després de dinar a un italià (que sí, que ja he tastat els bradwursts, també), vaig anar de seguida a la porta del museu Neues, on havia quedat amb la meua amiga, però al final no ens vam trobar i vaig visitar-lo al meu ritme: hi tenen el bust de Nefertiti (la bellesa personificada amb un ull buit).

Un cop acabada la visita, vaig entrar a la catedral, que està allà al costat i vaig córrer al museu jueu, que em va impressionar. Aquest museu té el complement perfecte en el Museu de l'Holocaust que J. i jo vam visitar a Budapest, un museu també molt ben equipat, didàctic, amb presentacions audiovisuals i molts de panells informatius, per un bon preu. Però, mentre que el segon està centrat, com el propi nom indica, en l'Holocaust,el museu de Berlín, paradoxalment, fa un llarg recorregut a través de la història de diàspora, desigualtats legals, cerca d'oportunitats, aculturació i extermini dels jueus des de l'Imperi romà fins a l'actualitat. Aquests dies, també he recordat el Museu de l'Horror (les dues dictadures, també la comunista) de Budapest, que ens va omplir de fullets explicatius en anglès que fins i tot volíem enquadernar, però que no hem acabat mai de llegir. La visita al camp de concentració de Sachsenhauen, avui, també ha estat molt instructiva pel que fa a aquest període de la història. He acabat el dia entre museus: el museu Neues de l'illa (hi tenien el Monjo vora el mar, que volia veure, tot i qur no m'agrada gaire, i on he comprat moltes postals de pintures), la galeria Neues (més pintures, em penso que l'edifici és de Mies van der Rohe) i el Kulturforum.

Demà vaig a la Universitat Lliure de Berlín a una presentació sobre literatura catalana medieval. I ja torno.

Comentaris